Poté, co mi nemoc znemožnila hrát na flétnu, neboť už to neudýchám, objevila jsem piáno. A to opět díky stejně nemocné dámě. Dáma, která napsala knihu Já a mé ME (k dispozici na eshopu) o nemoci ME se po propuknutí nemoci začala věnovat synovi a pro něj vymyslela způsob, jak naučit hře na klavír pomocí barevných nálepek na klávesy. K tomu vydala sešit s barevnými notami.
Tento sešitek mi laskavě poskytla a já jsem díky němu zjistila, že hrát na klavír je z hlediska náporu na mozek mnohem méně náročné, než na flétnu. Na té mi vždy trvalo, než jsem si nacvičila prstoklad i lehké skladby a za celou dobu jsem se naučila nazpaměť jen Běžela ovečka. Na klavír jsem zahrála z not správně skladbu i na první pokus. Jenže jen pravou rukou. Co ale s doprovodem?
Doprovod mi dělal potíže. Protože se většinou do not nepíše a zákeřně se uvádí, že stačí zvolit podle citu. Ten já ale právě nemám. Tak jsem musela uznat, že si nevystačím s pouhým studiem a potřebuju pomoc odborníka. Kupodivu všechny kurzy jsou buď drahé, nebo vás odbydou opět tím, že doprovod si uděláte, jak se vám líbí. No zkusila jsem všelicos a nelíbílo se mi ani jedno.
Nakonec jsem objevila přesně, co jsem hledala. Online kurzy Marty Ptáčkové jsou skvělé pro lidi s mojí chorobou. Minikurzy nejsou drahé. Pokud s klavírem začínáte, nebo jste taky samouci jako já. A pokud jste zároveň taky asociálové a nebo se před lidmi špatně soustředíte a preferujete online formu, tak zatím je to to nejlepší, co jsem viděla. Videa obsahují i nápovědu pro ty, co rádi hrají z not, k dispozici jsou i noty i prstoklad.
Zvolila jsem si kurz 3 doprovody za 5 dní a užila jsem si ho. Nebylo to náročné, zdlouhavé, přiliš zatěžující. Vyhovuje tomu, že u toho nemohu strávit hodně času a že se nevydržím dlouho soustředit. Díky pomalému tempu a častému opakování jsem si dokázala všechno zapamatovat již za jedno shlédnutí videa. Lekce jsou krátké a celý výklad je rozčleněn do krátkých videí, což se s horším soustředěním lépe zvládá.
Výhoda klavíru oproti flétně je ta, že můžu zahrát nad i pod stupnicí kolik not chci. Pod stupnicí hrát na flétnu totiž nejde. A nad sice pár tónů hrát jde, ale je to umění dát ten palec tak, aby nezaznělo něco, kvůli čemu odhodíte flétnu do rohu místnosti a předstíráte, že to samo. S klavírem prostě stačí trefit správnou klávesu a vždycky to zní, jak má. A ten prstoklad mi připadá na flétně daleko složitější, než na klavíru.
Nakonec se ukazuje největší problém s touto nemocí jak u toho piána vydržet sedět a mít zvednuté ruce. Takže si stejně zahraju asi tak dvě písničky denně. Ale člověk má radost, že to konečně zní jako hudba.
Lucie Špitálská says
Krásné poslední únorové nedělní odpoledne.
Objevila jsem tento Váš příspěvek až dnes. A je skvělé, že se stále do něčeho nového pouštíte. Bravo. Držím palce, aby Vás to drželo bavit a těšit co možná nejdéle.
Mám to podobně s ukulele… 😉
Ale já jsem bývalá hudebnice, zpěvačka, takže mám k tomu blíže, ovšem nejsem asi tak vytrvalá a zapálená, jako Vy. Obdivuji Vaši snahu po něčem novém a krásném.
Lucie
unavenyjek says
Dobrý den,
moc ráda se s Vámi potkávám zase tady v komentáři. Na klavíru mě právě fascinuje, jak je to technicky jednodušší, než flétna, na kterou jsem se učila v dětství. Prostě stačí stisknout správnou klávesu a zahraje to správný tón a klávesa vedle hraje vedlejší tón. To mi právě u strunných nástrojů chybí. Tam to musí být těžké správně do toho uhodit. A já navíc sluch nemám, potřebuju něco takhle jasného až mechanického. Teď jsem ve fázi, kdy jsem se dobře naučila spoustu koled, které už se nehodí a hledám, do čeho nového se pustím.
Lenka